Dencare

ویژگی های و مزیت های ایمپلنت دندان نسبت به پروتز دندانی (دندان مصنوعی)

maziat poro111

وقتی دندان‌ها به طور دائم از بین رفته یا کشیده می‌شوند، باید جایگزین گردند. نه تنها این کار از این جهت مهم است که شما بتوانید به جویدن و صحبت کردن به طور طبیعی ادامه دهید، بلکه برای بهداشت دهان و دندان، ظاهر صورت و سلامت کلی حیاتی است. در حالیکه ایمپلنتهای دندانی و پروتزهای دندانی هر دو روش‌های قابل قبول ترمیم دندان هستند، ایمپلنتهای دندانی دارای مزایای زیادی نسبت به پروتزهای دندانی می‌باشند.

ایمپلنت دندانی و دندان مصنوعی چیست؟


در زیر توضیح مختصری از ایمپلنت دندان و پروتزهای دندانی به عنوان تجهزات ترمیم دندان آمده است.

  •  ایمپلنت دندان: ایمپلنتهای دندانی ریشه‌های جایگزین دندان هستند. ایمپلنت‌ها یک پایه قوی برای دندان جایگزین دائمی (ثابت) یا متحرک ایجاد می‌کنند که برای مطابقت با دندان‌های طبیعی شما ساخته می‌شوند. ایمپلنت تیتانیوم یا زیرکونیوم به استخوان فک اضافه شده و به عنوان ریشه دندان عمل می‌کنند. ایمپلنت با یک پل دندانی یا روکش پوشش داده می‌شود و جایگزینی برای دندان با ظاهر طبیعی فراهم می‌نماید.
  • دندان مصنوعی: دندان‌های مصنوعی جایگزینی برای دندان‌های از دست رفته هستند که می‌توانند از دهان خارج شوند و دوباره داخل دهان قرار بگیرند. اگر چه عادت کردن به پروتزهای دندانی نیاز به زمان دارد و هرگز دقیقا مشابه دندان‌های طبیعی شما نیستند، اما پروتزهای کنونی طبیعی و راحت‌تر از قبل هستند. دو نوع اصلی دندان مصنوعی وجود دارد: کامل و جزئی. دندانپزشکتان به شما کمک خواهد کرد که بر اساس این که آیا تمام و یا بخشی از دندان‌های شما نیاز به جایگزینی دارند و مبتنی بر هزینه‌های مربوط به آن، نوع دندان مصنوعی که برای شما مناسب است را انتخاب کنید.

چرا ایمپلنت‌ها بهتر از دندان‌های مصنوعی هستند؟


امروزه هم ایمپلنت دندانی و هم پروتزهای دندانی به طور معمول در دندانپزشکی استفاده می‌شوند. با این حال، ایمپلنتهای دندانی به دلایل زیر بهتر از پروتزهای دندانی هستند.

یک راه حل دائمی و با دوام

ایمپلنت دندانی یک راه حل دائمی است. ایمپلنت به استخوان فک متصل می‌شود به طوری که مانند دندان طبیعی به صورت دائم در جای خود وجود دارد. پروتزها دستگاه‌های قابل جابجایی هستند (دائمی نیستند)، و ممکن است در آب گرم تاب دار شوند و یا بشکنند. پروتزهای دندانی در طی هفت سال، نیاز به تنظیم، تعمیر و یا جایگزینی دارند. ایمپلنتهای دندانی ایمن و بادوام هستند و برای تمام طول عمر ساخته می‌شوند. آمار نشان می‌دهد که ایمپلنتهای دندانی دارای 98 درصد موفقیت هستند.

عملکرد بهینه

هم ایمپلنتهای دندانی و هم پروتز دندان درست مثل دندان‌های طبیعی عمل می‌کنند. با این حال، پروتزهای دندانی ممکن است دچار لغزش شوند یا بر نحوه صحبت کردن تاثیر بگذارند، که می‌تواند موجب احساس خجالت و یا ناراحتی شود. ایمپلنتهای دندانی با قابلیت جویدن و توانایی صحبت کردن بهتر نسبت به پروتزهای دندانی همراه هستند زیرا مانند دندان‌های طبیعی در فک قرار می‌گیرند.

بهداشت بهتر

یکی از تفاوت‌های ایمپلنت و انواع پروتز دندانی این است که، ایمپلنتهای دندانی را می‌توان به صورت طبیعی مسواک زدن و نخ دندان کشید. در حالی که دندان‌های مصنوعی باید برای تمیز کردن خاص برداشته شوند. نه تنها کار ناخوشایندی است، بلکه حاشیه‌های بیشتری را برای خطا در تمیز کردن ایجاد می‌کند. از آنجا که ایمپلنتهای دندانی نیازی به تمیز کردن خاص ندارند، گزینه‌ای بهتر برای بهداشت دهان و دندان هستند.

جلوگیری از تحلیل استخوان و فرسایش لثه

پروتزها ممکن است لثه‌ها را دچار فرسایش کرده و شل شوند. همچنین هیچ گونه حفاظتی در برابر تحلیل استخوان فک ایجاد نمی‌کنند. این امر در نهایت منجر به چرخش استخوان فک شما می‌شود که باعث بد شکلی و پیری زودرس چهره می‌گردد. ایمپلنتهای دندانی به استخوان فک جوش می‌خورند، که مانع از تحلیل استخوان و بدتر شدن استخوان فک و لثه می‌شود. شما می‌توانید با ایمپلنتهای دندانی، شکل طبیعی فک خود را حفظ و از لبخند خود محافظت کنید.

تجربه راحت‌تر

ایمپلنتهای دندانی احساسی شبیه به دندان‌های طبیعی به همراه دارند. اکثر مردم حتی متوجه قرار دادن آن‌ها نمی‌شوند. از طرف دیگر، پروتزهای دندان می‌توانند لثه‌ها را تحریک کنند و باعث ایجاد زخم‌های دهانی ناشی از اصطکاک شوند. ایمپلنتهای دندانی امکان تجربه‌ای راحت‌تر را فراهم می‌کنند.

لبخند طبیعی

پروتزهای دندانی ممکن است مصنوعی یا غیر طبیعی باشند. برعکس، ایمپلنتهای دندانی کاملا طبیعی به نظر می‌رسند و با دندان‌های مجاور خود ادغام می‌شوند. با استفاده از ایمپلنت برای ترمیم دندان، لبخند شما به طور کامل بازسازی می‌شود و زیبایی مطلوب خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *