احتمال شکست درمان ایمپلنت با دندان قروچه

tooth1n

اگر یک یا چند دندان خود را از دست داده باشید، ایمپلنت‌های دندان را می‌توان به عنوان یک درمان پایدار و استثنائی در نظر گرفت. این ریشه‌های مصنوعی دندان می‌توانند روکش‌های دندانی، بریج‌ها و دندان مصنوعی را درست مانند ریشه‌های طبیعی دندان در جای خود نگه دارند.
بسیاری از بیماران به دندانپزشکان مراجعه کرده و می‌خواهند بدانند که آیا ایمپلنت دندان برای آنها مناسب است یا خیر. در حالی که بسیاری از افراد می‌توانند از ایمپلنت‌ها استفاده کنند، اما نگرانی‌های در مورد سلامت دندان‌ها وجود دارند که می‌توانند مشکل‌ساز باشند. یکی از این مشکلات دندان قروچه است که در ادامه در مورد آن توضیح داده شده است.

دندان قروچه چیست؟


ساییدن و فشردن دندان‌ها روی یکدیگر بطور منظم تحت عنوان دندان قروچه نامیده می‌شود. برای بیشتر افراد مبتلا به دندان قروچه ساییده شدن دندان‌ها در هنگام خواب رخ می‌دهد. دندان قروچه دارای علل احتمالی بسیاری است. برخی افراد به علت استرس، کج بودن دندان‌ها یا افتادن دندان‌ها دچار این مشکل هستند. مصرف بیش از حد الکل یا کافئین نیز می‌تواند منجر به دندان قروچه شود. عدم درمان دندان قروچه می‌تواند منجر به مشکلات دندانی اساسی مانند لب‌پر شدن دندان‌ها، فرسایش دندان یا ساییدگی شدید آنها شود. دندان قروچه همچنین فشار زیادی را روی دندان‌ها و ترمیم‌های دندانی وارد می‌کند.

درمان دندان قروچه با تعیین علت آن آغاز می‌شود، اما در بسیاری از موارد استفاده از محافظ‌های دهانی سفارشی در هنگام خواب می‌تواند به محافظت از دندان‌ها در برابر آسیب ناشی از دندان قروچه و کاهش فشار روی فک کمک کند. برای افرادی که علائم دندان قروچه را در نتیجه‌ی استرس تجربه می‌کنند، انجام درمان‌ها یا سایر فعالیت‌های کاهش دهنده‌ی استرس می‌تواند به توقف ساییدن دندان‌ها روی یکدیگر بیانجامد.

دندان قروچه و افزایش خطر شکست درمان ایمپلنت دندان


ایمپلنت‌های دندان نیاز به یک دوره‌ی طولانی مدت جهت بهبودی دارند. در حین بهبود استخوان فک دور ایمپلنت دندان، فرایندی به نام یکپارچگی استخوانی رخ می‌دهد. این فرایند اتصالی را بین بافت استخوانی و ایمپلنت دندان ایجاد کرده و باعث محکم شدن ایمپلنت در فک می‌گردد.
به منظور کاهش فشار روی ایمپلنت دندان و استخوان فک در حین فرایند بهبودی، بیماران باید غذاهای نرم مصرف کنند و از جویدن با محل نصب ایمپلنت خودداری نمایند. خوردن غذاهای سخت و ترد و جویدن با محل قرارگیری ایمپلنت می‌تواند باعث خارج شدن ایمپلنت از جای خود در طی این دوره شود. دندان قروچه نیز به همین علت باعث پس زدن ایمپلنت خواهد شد.

دندان قروچه فشار بسیاری زیادی را روی دندان‌ها و ایمپلنت وارد می‌کند که می‌تواند منجر به عدم موفقیت درمان ایمپلنت شود.
برای افراد مبتلا به دندان قروچه که یکپارچگی استخوانی موفقی را پشت سر گذاشته‌اند، جست‌جو برای درمان یا ادامه دادن آن برای توقف ساییدگی دندان‌ها روی هم همچنان مهم است زیرا طول عمر تمام روکش دندان با تداوم دندان قروچه بطور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

متقاضیان درمان ایمپلنت دندان


با اینکه دندان قروچه خطر عدم موفقیت ایمپلنت دندان را افزایش می‌دهد، اما بسیاری از افراد مبتلا به آن همچنان متقاضی مناسبی برای درمان ایمپلنت دندان هستند. هرچند، نیاز به اقدامات احتیاطی اضافه‌ای برای این افراد در حین قرار گرفتن تحت درمان ایمپلنت دندان می‌باشد تا خطر پس زدن آن کاهش پیدا کند. برای جلوگیری و کنترل ساییدگی و فشردن دندان‌ها در حین بهبودی فک نیاز به انجام اقداماتی است. دندانپزشکان ممکن است توصیه به استفاده از محافظ‌های دهانی سفارشی در حین خواب کنند. محافظ‌های دهان به محافظت از دندان‌ها و کاهش خطر پس زدن ایمپلنت کمک می‌کنند. علاوه بر انجام اقدامات احتیاطی جهت کاهش دندان قروچه، متقاضیان این درمان باید این شرایط را نیز داشته باشند:

از وضعیت سلامت کلی مناسبی برخوردار باشند: درمان ایمپلنت دندان نیاز به یک جراحی جزئی در دهان دارد. متقاضیان مناسب برای این درمان باید به اندازه کافی سالم باشند تا بتوانند تحت جراحی قرار بگیرند و دچار شرایط پزشکی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی عروقی یا دیابت کنترل نشده نباشند.
غیر سیگاری باشند: سیگار کشیدن مانند دندان قروچه خطر پس زدن ایمپلنت دندان را افزایش می‌دهد. متقاضیان این درمان باید غیر سیگاری باشند یا قبل از جراحی و در طول فرایند بهبودی که می‌تواند چندین ماه طول بکشد، سیگار را ترک کنند.
یک یا چند دندان افتاده داشته باشند:

ایمپلنت‌های دندان می‌توانند با روکش‌های دندان، بریج‌های متکی بر ایمپلنت یا دندان‌های مصنوعی بر پایه ایمپلنت استفاده شوند و جایگزین یک یا چند دندان از دست رفته گردند.
استخوان فک کافی داشته باشند: ایمپلنت‌های دندان از طریق عمل جراحی داخل استخوان فک قرار داده می‌شوند. متقاضیان درمان ایمپلنت دندان باید جهت نگه داشتن ایمپلنت دارای استخوان فک کافی باشند. در غیر این صورت ممکن است نیاز به پیوند استخوان جهت بازسازی فک پیش از انجام درمان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *