رابطه کوله پشتی سنگین کودکان و اختلالات فک و مفاصل صورت

کوله1

فک، سلامت و وضعیت بدن، اکثر افراد این سه موضوع را باهم یکجا در نظر نمی‌گیرند. البته چیزی که برای شما مشخص نیست، این است که این موضوعات به طرق قابل‌توجهی روی یکدیگر تأثیر می‌گذارند. در این خصوص، کودکان شما بسیار آسیب‌پذیرند. به‌طور نمونه، آیا میدانید که کوله‌پشتی‌های سنگین می‌توانند در بروز اختلال فکی-گیجگاهی (TMD) نقش داشته باشد؟

کودکان، کوله‌پشتی سنگین و وضعیت بد بدن: ترکیب نامناسبی برای سلامتی


کوله2

تقریباً همه‌ی کودکانی که به مدرسه می‌روند، کوله‌پشتی دارند. این کاری لازم برای همه‌ی دانش آموزان است، آن‌ها می‌توانند کتاب‌های مدرسه‌ای زیادی را به خانه ببرند. مشکل استفاده از کوله‌پشتی‌ها چیست؟ آن‌ها برای وضعیت بدن کودکانتان مناسب نیستند. این کوله‌پشتی‌ها باعث درد و فشار می‌شوند و حتی می‌توانند منجر به آسیب شوند. خصوصاً، حمل یک کوله‌پشتی پر از کتاب‌های سنگین روی یک شانه، مشکل را بدتر می‌کند. علت این امر، وزن مازاد آن است که به‌طور نابرابری توزیع می‌شود. حمل نامناسب و این‌گونه‌ی کوله‌پشتی در همه ایام هفته، می‌تواند بروی ستون فقرات کودکتان فشار وارد کند. این امر می‌تواند منجر به تغییر و بدفرمی استخوانی شود که روی حفظ تعادل و وضعیت بدنی کودکتان و نیز سلامت ستون فقرات او تأثیرگذار خواهد بود. متأسفانه سردرد، کمردرد و گردن درد، از کمترین تأثیرات آن می‌باشند. آسیب‌های وارده به وضعیت بدن، ناشی از حمل کوله‌پشتی‌ها، می‌توانند سبب شدیدتر شدن اختلال فکی-گیجگاهی شوند.

اختلال مفصلی-گیجگاهی (TMJ) چیست؟


کوله3

وضعیت بدن می‌تواند روی حالت و وضعیت فک و دندان و حالت فک و دندان‌ها روی وضعیت بدن تأثیرگذار باشد. هردوی این موارد می‌توانند در سلامت عمومی فرد سهیم باشند:

  • یکی از مفاصل اصلی در کل بدن، مفصل فک یا مفصل فکی-گیجگاهی است.
  • این مفصلی ست که به فک این توانایی را می‌دهد تا به بالا و پایین و به اطراف حرکت کند. این توانایی به شما اجازه می‌دهد تا بجوید، خمیازه بکشید و صحبت کنید.
  • این مفصل به استخوان‌های گیجگاهی واقع در جمجمه متصل است و کمک می‌کند تا وزن سرتان را تحمل‌کنید.
  • اختلال مفصل فکی-گیجگاهی زمانی رخ می‌دهد که این مفصل ملتهب و دردناک شود.

ارتباط‌های بسیاری بین TMJ و مشکلات دیگری نیز وجود دارد ازجمله مشکلات سینوسی، اختلال در وضعیت بدن و درد فک و صورت. پرواضح است که TMJ باعث بروز علائم گسترده و مختلفی مرتبط با فکتان می‌شود.
این علائم ممکن است شامل این موارد باشند:

  • درد در فک، صورت، گردن، شانه‌ها یا اطراف گوش در هنگام صحبت یا تکان دادن دهان
  • ورم یک‌طرف صورت
  • صدا دادن، تق‌تق کردن یا صدای ساییدن در هنگام باز و بسته شدن دهان
  • مشکل در جویدن یا گاز زدن

هنگامی وضعیت بدنی‌تان نامناسب باشد و بدنتان دچار نامتعادلی شود، مابقی عضلات و مفاصل بدن سعی می‌کنند که حالت تعادل بدن را جبران کنند. برای کودکان، دو موضوع کوله‌پشتی و وضعیت بد بدن باهم می‌تواند سبب التهاب و درد فک شوند.

چگونه از قرارگیری بدن در وضعیت نامناسب جلوگیری کنیم؟


کوله‌پشتی‌ها ممکن است بخش غیرقابل‌اجتنابی از دوران دانش‌آموزی باشند. اگرچه، برای وضعیت بدنی بهتر، روش‌های بهتری برای حمل آن‌ها وجود دارد. توصیه می‌شود که با انجام این نکات، از وجود قرارگیری بدن در وضعیتی بد، درد و آسیب در کودکانتان جلوگیری کنید:

  • کودکان باید هر دو بند کوله‌پشتی را روی شانه‌هایشان قرار دهند. این کمک می‌کند تا وزن کوله‌پشتی به‌طور یکسان وارد و موجب فشار کمتری روی بدن شود.
  • به کودکانتان یاد دهید که کوله‌پشتی‌شان به صورتی حمل کنند که وزن آن به‌طور یکسان روی بدن وارد شود. وسایل و کتاب‌های سنگین باید به سمت کمر او نزدیک‌تر باشند.
  • کودکانتان را تشویق کنید که در طی روز چندین بار به قفسه مدرسه‌شان رفت‌وآمد کنند. اجازه ندهید که کوله‌پشتی را با همه‌ی کتاب‌های تلنبار شده در آن حمل کنند. (توضیح مترجم: این آیتم ممکن است در کشور ما امکان‌پذیر نباشد، لطفاً بررسی شود).

اگر کودکتان به خاطر وضعیت قرارگیری بد بدن، دچار کمردرد، گردن درد یا درد فک شده است بهتر است به یک متخصص فک و صورت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *