گردنبند های دندانگیر نوزادان

گردنبند-نوزادان

اگر کودکتان برای دندان‌ درآوردن بی‌قراری می‌کند، مانند بسیاری از والدین، احتمالاً به دنبال چیزی برای آرام کردن سریع او خواهید بود؛ اما متأسفانه، گردنبندهای دندان‌گیر نه‌تنها کاری نمی‌کنند، بلکه خطرناک نیز هستند. در اینجا به دلایل این امر و نیز گزینه‌های جایگزین و بی‌خطر برای تسکین درد دندان‌ درآوردن نوزاد می‌پردازیم.

گردنبندهای دندان‌گیر چه هستند؟


این گردنبندهای دندان‌ گیر از جنس کهربا هستند؛ به لحاظ تئوریکی وقتی کودک آن را در گردن دارد، گرمای بدن او موجب تحریک آزادسازی مقدار بسیار اندکی روغن می‌شود که حاوی اسید ساکسینیک (یک ماده‌ی طبیعی موجود در بدن) می‌باشد. تئوری پردازان بر این باورند که وقتی این روغن جذب بدن می‌شود، اثری دردزدا روی لثه‌های متورم و حساس خواهد داشت.

شبهاتی درباره‌ی استفاده از گردنبند دندان‌گیر


ممکن است شنیده باشید که اسید ساکسینیک حاصل از دانه‌های کهربایی مانند یک ماده‌ی ضد درد طبیعی عمل می‌کند. اگرچه این گردنبندها درواقع عاری از داروهای شیمیایی هستند و از مواد طبیعی ساخته‌شده‌اند، هیچ شواهد علمی و پزشکی وجود ندارد که ثابت کند این روغن عملاً سبب تسکین درد خواهد شد.

خطرات استفاده از گردنبندهای دندان‌گیر کهربایی


صرف‌نظر از باور شما درباره‌ی تأثیر این گردنبندها، دانه‌های کهربا خطراتی را متوجه ایمنی کودکتان خواهند داشت. اکثر متخصصان اطفال، بنا بر دلایل زیر، استفاده از این گردنبندها را توصیه نمی‌کنند:

  • اگرچه این گردنبندها برای جویدن نیستند، اما احتمال دارد کودک یکی از دانه‌های آن را در دهان گاز بگیرد و بکند و خفه شود، حتی اگر مراقب او باشید.
  • استفاده از این گردنبند می‌تواند خطر خفه شدن کودک را در پی داشته باشد.(درواقع پوشیدن هر چیزی به دور گردن باریک کودکتان که مدام آن را تکان می‌دهد، هیچ‌وقت ایده‌ی خوبی نخواهد بود.)
  • توجه داشته باشید که هر نوع گردنبند دندان‌گیری، چه از جنس کهربایی باشد چه چوبی، لاستیکی یا مواد دیگری باشد همین خطرات را دربر خواهد داشت. پزشکان و متخصصان اطفال پوشیدن هیچ نوع گردنبندی را برای نوزادان توصیه نمی‌کنند.

مواردی جایگزین برای گردنبندهای دندان‌گیر کهربایی


روش‌های فراوان دیگری برای تسکین درد دندان‌درآوردن وجود دارند که می‌توانند با خطرات و نیز هزینه‌ی کمتری موجب تسکین درد لثه‌های کودک دلبندتان شوند. در اینجا به چند مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد که امتحان آن‌ها ضرری ندارد:

اسباب‌بازی‌های قابل جویدن:

چوب، لاستیک، پلاستیک و… . هریک از این مواد به خاطر فشار متقابلی که از لثه زدن حاصل می‌شود باعث کاهش درد می‌شوند. سطوح ناهموار باعث تسکین بهتر درد می‌شود، اما هر نوع اسباب‌بازی که کودکتان دوست دارد، خوب است. برای ایمنی بیشتر، دندانگیرهایی را انتخاب کنید-و همه اسباب‌بازی‌ها که برای این کار مفید هستند-که سایز بزرگ‌تری دارند و قطعات کوچکی نداشته باشند تا کنده و موجب خفگی نگردند. (آیا ایمنی این وسایل مطمئن نیستید؟ هر اسباب‌بازی که می‌تواند در داخل لوله‌ی دستمال‌کاغذی یا دستمال توالت جای شود، این یعنی برای کودکتان بسیار کوچک خواهد بود.)

وسایل سرد:

سرد کردن لثه‌های کودک می‌تواند آن‌ها را به‌خوبی بی‌حس کند و درد و التهاب را کاهش دهد. کیسه حمام نمدار منجمد (برای جویدن بهتر، یک‌گوشه‌ی آن را گره بزنید) ایده‌ی خوبی می‌باشد؛ برای تأثیر بیشتر آن را در دم‌کرده‌ی بابونه خیس کنید. این کار را می‌توانید با قاشق یا پستانک یخ‌زده انجام دهید (فقط مطمئن باشید که خیلی سفت نشده باشند و موجب آسیب و کبودی لثه‌های حساس نگردند). موارد منجمد دیگر عبارت‌اند از: آب منجمد در فنجان یا بطری کوچک، شیر منجمد شده‌ی مادر در یک کیسه نایلونی. همچنین می‌توانید از موز یخ‌زده، آب سیب یا هلو در داخل یک دندان‌گیر مشبک یا سوراخ‌دار استفاده کنید-فقط حتماً بعدازآن لثه‌ها یا دندان‌های در حال رویش را خشک‌کنید تا از پوسیدگی احتمالی دندان خودداری شود.

ماساژ دادن:

یک مالش ملایم می‌تواند موجب تسکین شود، حداقل برای مدتی موقتی. دست‌هایتان را خوب بشویید، سپس قسمت‌های دردناک لثه کودکتان را با انگشت یا بندانگشت ماساژ دهید. فقط انتظار گاز گرفتن ملایم آن را داشته باشید.

دارو:

وقتی کودکتان دچار درد و بی‌قراری بسیاری باشد و هیچ‌چیزی روی آن اثر نداشته باشد، از پزشک بخواهید که یک داروی مسکن مناسبی را برای کودکتان تجویز کند. ژل‌ها و پمادهای بی‌حس‌کننده برای نوزادان توصیه نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *